Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Małe szkoły, duże problemy. Gmina Gniewkowo przed trudnymi decyzjami

18:59, 04.11.2025
68

Analiza demograficzna przeprowadzona przez władze Gminy Gniewkowo nie pozostawia złudzeń – liczba dzieci uczęszczających do szkół podstawowych wciąż spada. Jeśli sieć placówek zostanie utrzymana w obecnym kształcie, w niektórych klasach może uczyć się zaledwie kilka osób, a nawet jedno dziecko.

Chcesz wesprzeć działalność gniewkowo.eu?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Takie przypadki już występują. W Szkole Podstawowej w Murzynnie do klasy III chodzi tylko jeden uczeń. W Szadłowicach w klasie V uczy się dwóch uczniów, a w Kijewie – dwóch w klasie IV.

Małe szkoły, duże koszty

Spośród siedmiu szkół podstawowych działających w gminie, aż cztery to niewielkie placówki, w których liczba uczniów w całych szkołach wynosi 39, 39, 48 i 50 osób. Jak podkreślają urzędnicy, utrzymanie tak rozdrobnionej sieci szkół generuje coraz większe koszty i staje się nieefektywne.

Na dodatek, budynki tych szkół są w złym stanie technicznym. Z „Protokołów z kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów” wynika, że wiele z nich nie spełnia obowiązujących norm, m.in. w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.

Straż Pożarna ostrzega: zagrożenie dla życia

Kontrole przeprowadzone przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Inowrocławiu wykazały liczne zaniedbania w szkołach w Szadłowicach, Murzynnie, Kijewie i Gąskach. W ocenie strażaków, stan techniczny tych budynków stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia osób w nich przebywających.

W związku z tym już w bieżącym roku szkolnym konieczne było zawieszenie działalności oddziałów przedszkolnych w trzech placówkach:

  • w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Kijewie,
  • w Szkole Podstawowej im. Księstwa Gniewkowskiego w Murzynnie,
  • w Szkole Podstawowej im. ks. Ignacego Posadzego w Szadłowicach.

Powodem była decyzja służb o uznaniu użytkowania tych budynków za zagrażające życiu ludzi.

Braki lokalowe i niedostosowana infrastruktura

Kolejnym problemem są warunki lokalowe. Wszystkie cztery najmniejsze szkoły nie posiadają pełnowymiarowych sal gimnastycznych ani wydzielonych świetlic. Obiady dla uczniów są dowożone w ramach usługi cateringowej, a w placówkach brakuje nowoczesnych, dobrze wyposażonych gabinetów przedmiotowych.

Czas na decyzje

Sytuacja demograficzna i techniczna szkół sprawia, że gmina stoi przed koniecznością podjęcia trudnych decyzji dotyczących reorganizacji sieci placówek.

Poniżej najważniejsze liczby dotyczące szkół w Gminie Gniewkowo.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (68)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE

Dokladnie👍Dokladnie👍

9 1

Dzieci bardzo zadowolone ,to rodzice przeżywają.

10:33, 05.11.2025

PytaniePytanie

9 3

Przepraszam że zapytam ...jaka to jest normalna szkoła ? Taka do której policja musi przyjeżdżać ? Czy taka która musiała mediatora zatrudnić ?

12:30, 05.11.2025

SzkołaSzkoła

6 1

Dokładnie, powinni zabrac głos rodzice, którzy zabrali z wiejskich szkół swoje dzieci i przepisali do szkół w Gniewkowie.

12:55, 05.11.2025

MamaMama

3 0

Nasze dzieci miały Sobie nie poradzić w MOLOCHACH. Straszenie ze niszczymy im życie to była norma.. a dzieci w końcu traktowane sprawiedliwie, zgodnie ze zdolnościami, zachowaniem i zaangażowaniem, a nie dlatego jakie nazwisko noszą. W Wielkiej szkole dzieci nie są zaczepiane, nie są wyzywane, nie sa straszone uwagami za sprzeciwianie sie "wybranym" dzieciom.. nie sa wyzywane ani ignorowane przez nauczycieli. Bardzo dobra decyzja, szkoda ze tak późno sie odważyliśmy.

13:18, 10.11.2025

Mądry rodzic Mądry rodzic

13 4

Popieram.Dokladnie tak jest

10:37, 05.11.2025

Pozostałe komentarze

MieszkaniecMieszkaniec

14 0

A co Gmina zrobi z budynkami po szkołach jak już dojdzie do likwidacji??

06:23, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:3
Odpowiedz

abc :) abc :)

3 12

Chyba wiadomo, zrobią z tego mieszkania dla obcokrajowców.

14:01, 05.11.2025

Do abcDo abc

9 5

Ty to masz zryty łeb. w twoim domu zrobimy mieszkanie dla obcokrajowców.

14:29, 05.11.2025

KtosikKtosik

1 2

Kluby swingersow

19:10, 05.11.2025

RodzicRodzic

13 7

Warto dodać że szkoła w Szadłowicach miała więcej niż 48 uczniów tylko działania radnych i pani burmistrz doprowadziły do takiej redukcji. Ponadto zastanawiające jest że wcześniej straż pożarna nie miała zastrzeżeń co do stanu budynku szkoły. I nagle pokryło się to w czasie z chęcią zamknięcia tej placówki. Co ciekawe, w ostatnich latach szkoła nie dokonywała żadnych modyfikacji konstrukcyjnych. Wobec tego wychodzi na to że ktoś kto wcześniej zezwalał na użytkowanie tego budynku powinien chyba porozmawiać z prokuratorem.

08:35, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:4
Odpowiedz

Do rodzicaDo rodzica

8 4

Szkoda, że wszyscy nie przeszli.

09:29, 05.11.2025

szadełki szadełki

15 1

jak pretensje to proszę do zarządcy który przez 5 ostatnuch lat doprowadził do tego, dla ułatwienia mieszka nad szkołą.

09:40, 05.11.2025

??

3 2

Do "szadełki" ...że co ?

14:28, 05.11.2025

właśnie towłaśnie to

11 3

a kto był wice burmistrzem w latach 2019- 2024 ? zostawił gminę zrujnowaną i marzy mu się powrót.

15:05, 05.11.2025

BielikBielik

18 4

Ten problem sam się rozwiąże, bo nie będzie po czym dojechać do szkół, bowiem drogi będą przypominały trasy rajdów terenowych. Gmina Gniewkowo stanie się zaściankiem i wstydem dla mieszkańców. *%#)!& ludzie myślą, że ludzie tu zostaną, bo będą szkoły. Do komfortu życia potrzeba dużo więcej niż tylko szkół jako budynków. Co chcecie poza podupadłymi szkołami zaoferować mieszkańcom?!Robicie krzywdę tym dzieciom i skazujecie ich na bezradność w przyszłości. Nie odnajdą się w przyszłości. To nie jest patriotyzm tylko działanie na szkodę Polaków. Jeśli chcecie pomóc w sprawie to bierzcie się za robienie dzieci.

09:28, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

ludek ludek

18 3

patrząc na te cudowne tabeliki - problem będzie narastać - bo w przyszłym roku będzie jeszcze mniej dzieci czyli koszty wzrosną.
problem jest złożony - bo każda taka szkoło to średnio 11 nauczycieli ( każdy z nich kosztuje więcej - bo specjalne dodatki ) każda taka jednostka ma dyrektora ( czasami zastępcę ) do tego stkretatka, obsługa itd. czyli każda taka jesnostka to 17-19 ludzi czyli 2 dzieci na jedną osobę przypada.
Praca w takich miejscach jest bardziej komfortowa bo nauka 4 dzieci w klasie jest mniej absorbująca niż 25, można by to nazwać nauczanie indywidualne. Praca w takim miejscu to jednak przywilej niż mordęga. Czy takie straszne to będzie dla dzieci chyba nie. dojazd dziecka z skalmierowic do wierzchosławic ( bo i tak jest autobus) będzie trwało 3 minuty dłużej, czy dojazd dziecka z Kawęczyna do gniewkowa będzie trwał 10 min dłużej.
animozje trzeba odłorzyć na bo że ta wieś nie lubi tamtej, musicie dumę schować do kieszeni takie jest życie. Jak by to cytując klasyka " za komuny było lepej" oczywiście lepiej 4 razy dziennie jezdziła nie ogrzewana buda z lipia do 1 i było git. tak samo było z markowem jeździło budą do kijewa.
niby te szkoły mają być jakimś cudownym miejscem dla tych dzieci a o 13 zero ludzi - woźna tylko i dyrektorka czasami ( powinna być do 15).
W tym całym krzyku czy na prawdę chodzi o dobro dzieci i ich lepszą edukację ? czy tylko o wygodnictwo rodziców, nauczycieli ?
kochani ile można reanimować trupa za rok 2 jak widać z demografi szkoły te padną.
jakoś dzieci z zajezierza, suchatówki, godzięby, chrząstowa, wielowsi, ostrowa, lipia dojeżdzają do szkoły od dziesiątek lat i nic się nie dzieje a to te same odłegłości.
Jak widać radni bezradni chcą być tylko popularni i kreują kapitał polityczny i to wszystko - to nie jest zabawa w dobrego i złego wujka trzeba myśleć, szczególnie jedaen taki nowy super gość sołtyso radny i jego elokfentne wpisy z chat GPT, albo radny co pyta ale nie wie o co pyta ?
do tego podkręcający emetyt z swoimi portalami na fb, kochani coś piszecie o dochodach gminy wieś miasto 50 / 50 - to jest wzięte z sufitu
proponuję dobrze zajrzeć do dokumentów publikowanych jako - budżet gminy i strukturze przychodu gminy i wychodzi coś innego ale to już wyższa matematyka.


Burmistrzowa gasi swiatło po nocach a wy dzieci nie robićie :)

09:36, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻👶🏻

10 1

Bo nie wystarczy zgasić świateł, trzeba jeszcze internet odciąć - co najmniej na rok 🙂 A poważnie mówiąc: trzeba zabrać 800+, a zamiast tego stworzyć pewne miejsca pracy, zwiększyć dostępność mieszkań, zmienić prawo aborcyjne, zwiększyć standard opieki okołoporodowej (taka ciekawostka: u ginekologa w Gniewkowie nawet kibla nie ma). Oczywiście to co wymieniłam jest nierealne do spełnienia, więc o zmianach w demografii na lepsze możemy pomarzyć.

15:08, 05.11.2025

BromekBromek

20 6

Ja to "podziwiam" tych radnych, którzy będąc radnymi spoza miejscowości gdzie miałyby zostać zlikwidowane szkoły są przeciwni tej likwidacji. Populizm w czystej postaci. Pomyślcie czasem o Gminie, a nie o sobie i swoim wygodnictwie. Szkoda, że radni nie odpowiadają swoim majątkiem za podejmowane decyzje.

10:06, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

NickNick

6 3

Szkoda że burmistrz i vice nie odpowiada swoim majątkiem bo to on podejmuje decyzje.

16:52, 05.11.2025

AlaAla

8 11

Bardzo dobrze. Niech likwidują. Przejrzycie na oczy kogo wybraliście!!!! Ja mam sumienie czyste bo wiem na kogo głosowałam!!!

10:51, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

:-):-)

7 1

To czy masz sumienie czyste, też w kontekście głosowania, to się okaże na sądzie ostatecznym ;-)

10:54, 05.11.2025

Do AliDo Ali

7 3

Zapewne na tego co by przygarnął jeszcze z trzy szkoły....

15:08, 05.11.2025

AlipapkaAlipapka

15 3

Obserwuje od jakiegoś czasu to, co dzieje się w Gminie Gniewkowo w temacie szkół i chyba niektórzy myślą, że ciemny lud nie widzi niektórych zachowań. Czy może ktoś przygotować zestawienie przenosin nauczycieli z małych szkół wiejskich, do tych, którym zamknięcie nie grozi? Którzy nauczyciele przeszli?

Temat zamknięcia szkół nie grzeje ludzi. Myślę, że przy racjonalnych argumentach większość potrafiłaby zrozumieć taką decyzję. Jednak zostali oszukani. Być może, gdyby nie obietnice podczas filmów, wyniki wyborów wyglądałyby inaczej. I wiecie czego zabrakło? Zwykłego: "PRZEPRASZAM. Przepraszam, nie spodziewałam się takiej sytuacji. Wszystko zostało przeze mnie przeanalizowane i niestety nie jesteśmy tego w stanie udźwignąć jako samorząd." W zamian za to mamy straszną pewność siebie, brak dialogu i zmianę zdania o 180 stopni. To cholernie frustrujące. I o to ludzie mają żal.

Radni - większość z Was jest bez żadnego zdania. Czasem mam wrażenie, że gdyby przypadkiem zmienić kolejność głosowania to niektórzy mieliby duży problem z zagłosowaniem tak jak mają zagłosować.

Tylko czy ktoś tutaj jest skłonny do jakichś przemyśleń bez emocji i zastanowienia się nad swoim postępowaniem? Czy zaraz wszystko będzie odebrane jako hejt i atak personalny? Pewnie tak niestety będzie... i to smutne.

11:45, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Alipapkado Alipapka

13 3

Ja na przykład na nią nie głosowałem bo chciała te szkoły zostawić, a wiem że nie jestem z tym sam. teraz w końcu się ogarnęła i próbuje zrobić to co trzeba.

12:00, 05.11.2025

SuchatowkaSuchatowka

20 5

Panie Radny Orient za zmianę zdania w sprawie likwidacji szkół niech pan się teraz wytłumaczy przed swoimi wyborcami brakiem inwestycji np.remont drogi Perłowo,Buczkowo itp.
Nie będzie pewnie kasy bo chce pan odłożyć likwidację szkół na kolejne latam

15:00, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Dorota Dorota

16 1

Jak będzie głosował za utrzymaniem tych szkoły, to powinien nam zrobić drogę z własnych pieniędzy. On włączy o głosy a nie o nasze dobro. Stary bajerant jakich mało

15:20, 05.11.2025

Mieszkaniec KruszwicMieszkaniec Kruszwic

6 10

Wy tłumoki. Gniewkowo zasługujecie na los zaścianka. Chętnie przejmiemy waszych mieszkańców gdy się im odechce jeździć po byle czym i chodzić do szkół rodem z komfortem jak w PRL-u

15:19, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

PegasusPegasus

15 2

A kto z Gniewkowa uczy w Gąskach? Większość, albo wszyscy to spadachroniarze z Inka. Walczą o dobro dzieci i wiarę🤣

18:49, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kleryk Kleryk

14 0

Prawda. Koło wzajemnej adoracji i układzików wśród nauczycieli tej szkoły.

21:26, 05.11.2025

Takie pytanieTakie pytanie

16 1

Może mi ktoś powiedzieć dlaczego np. w Wierzchosławicach i innych szkołach zatrudnieni są nauczyciele z wypracowaną już emeryturą? W miejsce takiej emerytki można zatrudnić 2 młodych nauczycieli. Jak szukacie oszczędności to przyjrzyjcie się emerytkom, które mają wypracowane bardzo wysokie emerytury, a dalej zajmują miejsce. No, ale koleżanek się nie ruszy.

18:57, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

AlaAla

3 8

Przecież jest takie prawo, że nauczyciel będący na emeryturze może pracować. Co do tego ma ruszenie koleżanek? 🫣 zasięgnij trochę wiedzy zanim głupoty napiszesz.

06:57, 06.11.2025

MimiMimi

7 3

Dokładnie pracownik sam musi się zwolnic pomimo osiągnięcia wieku.

06:59, 06.11.2025

RobRob

13 2

Cieszy, że anonimowa sposobność wyrażania opinii wskazuje na poparcie dla śmiałych planów władz samorządowych.
Smutno to mówić ale to konieczne. Nie można tak dłużej wydawać naszych milionów.
Wytrwałości życzę i niech ta gmina zacznie oddychać....

19:37, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gniewko.Gniewko.

13 1

Do mieszkaniec kruszwic. Nigdy pisiory kruszwickie nie przejmiecie pięknej Gminy Gniewkowo. My ze swoimi problemami sobie poradzimy odsuwając złodzieji i kłamców pisowskich.

20:36, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Odpowiedź Odpowiedź

8 3

To,że ktoś osiągnął wiek emerytalny nie znaczy że pracodawcą może zwolnić,pracownik sam musi odejść

22:53, 05.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

SprawiedliwySprawiedliwy

5 11

Oceniając ten artykuł musimy cofnąć się do źródeł od początku kadencji Pani Burmistrz szkoły wiejskie są niszczone w sposób systemowy i obecny ich stan jest w dużej mierze zasługą Pani Burmistrz. Następnym aspektem tej sprawy jest nieprofesjonalne
podejście do problemu-skandalem jest twierdzenie "zamykamy będzie taniej" brak oceny/analizy skutków tego działania dyskredytuje kompetencje osób firmujących ten pomysł. ''Gmina'' nie posiada długofalowego planu reorganizacji oświaty. Na zakończenie do wszystkich tych co piszą ''dzieci do Gniewkowa'' my mieszkańcy wsi mamy prawo do jednakowego traktowania stoimy na straży zrównoważonego rozwoju gminy i w związku z tym nie zgadzamy się z treścią powyższego artykułu gdyż jest stronniczy i usiłuje manipulować nastrojami społecznymi

08:07, 06.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

MiastoMiasto

18 2

Ty - zrównoważony rozwój, a jakim prawem na wasze dzieci w klasie w liczbie 3-5 przypada 1 nauczyciel?! to nazywasz zrównoważonym rozwojem?! potem te szkoły mają lepsze wyniki, ale wy wysyłacie dzieci do szkół, które funkcjonują jak prywatne. Ja też żądam równego traktowania i aby w szkołach w mieście i na wsi nauczyciel przypadał na taką samą liczbę dzieci. ps: dziwię się, że nie protestują nauczyciele w mieście skoro mają dużo więcej pracy od tych na wsi, bo kiedy trzeba ogarnąć np. 18 dzieci, to tam za te same pieniądze można zająć się np. 3.

08:30, 06.11.2025

Sprawiedliwy Sprawiedliwy

5 8

W pełni się z tobą zgadzam, proponuje żebyś zaczął od petycji do Pani Burmistrz o zaprzestanie działań mających na celu wyludnienie szkół wiejskich. Zobacz jaki skutek przyniosły działania Pani Burmistrz w Szadłowicach

16:54, 06.11.2025

NKNK

10 4

Czy ta straz Pożarna jest *%#)!& tyle lat szkoły istnieją tyle lat dobrze funkcjonują a teraz co im odwaliło bo wielka pani burmistrz chce zamykać szkoły to chodźmy zamkniemy szkołę na toruńskiej oj sorki tam nie bo już z kijewa koleżankę tam przeniesła pani burmistrz

10:07, 06.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

:):)

14 2

I zamknąć na toruńskiej i co do Kijewa przenieść?
Czy upchnąć 700 dzieciaków w jednym budynku i po 30 w klasie żeby w Kijewie mogli być 3 .
Już większej głupoty nie można było wymyśleć

10:40, 06.11.2025

Nk Nk

9 8

A dzieci z małych szkół mają iść do tego spędu do Gniewkowa

14:39, 06.11.2025

NatanNatan

14 4

Gąski to było stowarzyszenie przecież.
Jak zobaczyli ile to pracy wymaga to lament i trwoga "My chcemy do gminy. Prosimy weźcie nas z powrotem". I stary burmistrz ich wziął. Wbrew logice.

A teraz dużo czasu nie minęło, a Gąski krzyczą jak to się im wszystko należy! Już nie proszą jak nie dawno, tylko żądają! I żeby była jasność. Żądają nie od Burmistrzowej tylko od nas wszystkich...

15:33, 06.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

dróbdrób

12 1

Zapomniał ktoś dodać że gąski przejęte były z długami i to dużymi.
Najbardziej zyskali nauczyciele - bo pracując w stowarzyszeniu nie obowiązywała ich karta nauczyciela i musieli pracować po 40 godzin - od 7-15 w robocie, zero dodatków - benefitów, szkoleń wszystko za swoje. no i wypłata nie taka jak w państwówce, bez stażu mianowania itp.
Kto zyskał Dzieci ? Czyż na pewno dzieci ?
Co nie których apetyt rosnie w miarę jedzenia
dług był spory ale kto go spłacił - Burmistrz czy mieszkańcy?

18:59, 06.11.2025

Tępiciel głupotyTępiciel głupoty

2 3

Tak właśnie drodzy czytelnicy powstają plotki, fejki i przekłamania! Stowarzyszenie szkołę prowadziło prawie 15lat więc nic nie" zobaczyli" swoją robotę znali budżet z roku na rok dopinali, oszczędności w tej skali dla Gminy to ok4mln złotych, do tego w ramach wygospodarowanych środków dokonali przebudowy lokalu mieszkalnego na w pełni przystosowane przedszkole, niestety później z dnia na dzień zmieniła się interpretacja w sposobie naliczania dotacji w oparciu o subwencje i obcięto nam finansowanie o 30% więc logiczne chyba jest że poprzedni Burmistrz nie miał dużego mola manewru!

07:34, 09.11.2025

Adam BanaszakAdam Banaszak

2 12

Poniżej tekst który zamieściłem dzisiaj na swojej stronie. Ciągle liczę na porozumienie i maly krok wstecz ze strony władz gminy...
Dziękuję Władzom Gminy za zauważenie mojego zaangażowania w poprawę odziedziczonego po poprzednikach złego stanu budżetu Gniewkowa. Miło mi, że poddane analizie zostały także moje propozycje naprawy wieloletnich zaniedbań w obszarze restrukturyzacji sieci szkół w naszej gminie. Te fakty są powszechnie znane i dla mnie oczywiste. Muszą one być wzięte pod uwagę jeżeli chcemy merytorycznie dyskutować. Jednocześnie jednak musimy pamiętać czym dla społeczności wiejskiej są szkoły – o tym, że ich rola znacznie wykracza poza znaczenie tylko edukacyjne.

Analiza ilościowa i obszarowa sieci szkół nasuwa oczywiste wnioski – trzy szkoły w północno-wschodniej części naszej gminy – mimo likwidacji przedszkoli - gromadzą łącznie 130 dzieci. Znam wiele szkół w regionie o znacznie niższej liczbie uczniów. Będę się upierał, że w tym przypadku rozwiązanie filialne (szkoła plus dwie filie – pełne lub częściowe) jest w pełni uzasadnione. Nie ma również żadnych wątpliwości, że takie rozwiązanie pozwoliłoby zaoszczędzić sporo środków w budżecie poprzez optymalizację pracy administracji, nauczycieli i lepsze wykorzystanie infrastruktury. Oczywiście kluczowe w tym przypadku jest też funkcjonowanie przedszkoli. Twierdzę, że wbrew temu co mówi Pani Burmistrz połączenie szkół to nie jest to samo co ich całkowita likwidacja – w tym przypadku 130 to jednak znacznie więcej niż 0…

Szkoła na południowym krańcu naszej gminy – w Szadłowicach - przed likwidacją przedszkola i ogłoszeniem zamiaru likwidacji całej szkoły liczyła ponad 70 uczniów. Jej obwód graniczy z rozbudowującymi się osiedlami w Słońsku i Latkowie – niewątpliwie zatem ma potencjał rozwoju. Oczywiście nie wiadomo czy go wykorzysta. W tym przypadku żeby jej funkcjonowanie miało sens niezbędne jest zaangażowanie władz gminy w przywrócenie niezwykle tam potrzebnego przedszkola, z którego dzieci zasilą później ławy szkolne.

W dyskusji pojawił się także temat szkół gniewkowskich. One także zmagają się z problemami demograficznymi. Podobnie jednak jak w przypadku szkół wiejskich nie wydaje się celowe przenoszenie dzieci do jednego obiektu. Jednak podobnie należy rozważyć w ramach opracowania spójnej sieci szkół utworzenie filii z jednej z tych placówek (można to zaplanować i odłożyć w czasie – by ten proces przebieg naturalnie). Takie rozwiązanie to nie tylko ograniczenie administracji ale także optymalizacja pracy nauczycieli oraz lepsze wykorzystanie obiektów.

Spojrzenie całościowe na problem pozwoli także na uspokojenie bardzo niedobrych nastrojów społecznych – przeciwstawiających miasto terenom wiejskim i odwrotnie. Mieszkamy w tej samej gminie – traktujmy ją jako jedną spójną całość.

21:52, 06.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:4
Odpowiedz

SrSr

15 0

To lawiranctwo. Trochę popieram i tych i tych...
Panie Adamie.
Konkrety:
Ile zaoszczędzimy na pańskich propozycjach?
Jakieś szacunki?
Kto ma pokrywać koszty remontów szkolnych gmachów?
Czy "optymalizacja administracji" również nie oznacza zwolnień?
Pytania można mnożyć dalej...
Pańskie propozycje dadzą zapewne jakieś oszczędności ale większość wydatków pozostanie na starych poziomach. I sam pan przecież o tym wie...

22:57, 06.11.2025

RadnyRadny

12 1

A wygodnie jest mieszkać w Toruniu?

07:26, 07.11.2025

Adam BanaszakAdam Banaszak

0 7

Czy przytaczanie konkretnych faktów i dawanie propozycji to lawiranctwo? Nigdy nie jest tak że tylko jedna skrajna strona ma rację. Czy naprawdę musimy wybierać - likwidujemy 4 szkoły albo żadnej? Czy nie można po prostu zrobić spokojnej reorganizacji która da oszczędnosci - to prawda że mniejsze niż likwidacja wszystkiego. Jak zlikwidujemy wszystko to nie bedziemy mieć żadnych wydatków - ale czy o to chodzi? Po to płacimy podatki żeby je jednak na coś wydawać...

20:59, 07.11.2025

Twój nickTwój nick

10 0

Nie jestem autorką powyższych komentarzy, ale ciężko mi przemilczeć ostatnie zdanie, wyjątkowo się ono Panu nie udało. Powoduje ono, że nie jestem w stanie traktować poważnie żadnej Pana wypowiedzi.
P.S. Oczywiście pieniądze podatnika można też wydawać np. na wyjazdy do Brukseli w celu zgłoszenia dokumentu o nazwie "Rola miast jako promotorów zdrowia", ale czy nie byłoby taniej i praktyczniej, gdyby taki dokument wysyłało się e-mailem i FAKTYCZNIE COŚ ROBIONO W TEMACIE PROMOCJI ZDROWIA? Bo od czasu tego wyjazdu Pana z Panem Derezińskim w tym temacie w Gniewkowie nie zrobiono nic. Czekacie na wytyczne Unii Europejskiej? 🤣🤣🤣

14:05, 08.11.2025

Mądrości powiatowegoMądrości powiatowego

20 0

Jak to fajnie posłuchać rasowego polityka, który powie to co ludzkie chcą usłyszeć. Szkoda że dziecko wozi do Torunia do przedszkolaka, UPS nie wozi on mieszka od 20 lat w Toruniu a tu tylko bywa i bije pianę, pilnuje majątku:)
Dla czego pan tylko o 3 szkołach jak do likwidacji są 4 ? To właśnie ci radni z którymi pan jest na poście doprowadzili do takiej sytuacji w jakiej jesteśmy i są współodpowiedzialni za to co mamy. Mówi o reformie bez reformy. Mieszkańcy latkowa, słońska w większości pracują w Inowrocławiu i są byłymi mieszkańcami Inowrocławia i są mentalnie związani z Inowrocławiem i dowodzą dzieci do Inowrocławia a szkoła w szadlowicsch jest im nie po drodze, a do tego gmina Inowrocław zadba o to żeby nie tracić uczniów bo ma ten sam problem, niska dzietność. jak zwykle jak to zawodowy polityk piękne słowa ale konkretnej decyzji nie da się podjąć bo trzeba być popularnym.

07:25, 07.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

Adam BanaszakAdam Banaszak

1 8

Witam.
Ja wystepuję pod swoim nazwiskiem - Pan? Pani? jsko anonim. Ciężko się dyskutuje z anonimem więc krótko - ja podaje konkrety - zly stan finansow gminy, niezrestrukturyzowana sieć szkół - propozycja likwidacji 4 szkół jest zła bo za daleko idąca - w jednym roku pozbawia się szkół niemal 200 dzieci. Ja proponuje rozwiązania pośrednie - które dadzą spore oszczędności a nie zniszczą delikatnej wiejskiej struktury spolecznej.
A i proszę dobrze słuchać mowiłem o 6 szkołach nie o 3. Pozdrawiam
Ps.Co do pana/pani hejtu personalnego w moja stronę to nie będę się odnosił bo chciałbym dyskutować merytorycznie o szkołach a nie o moich dzieciach.

20:52, 07.11.2025

Bo osoba Bo osoba

8 0

Bo osoba -polityk powinien świecić przykładem a przykład jest. Dawać rady a w swoim życiu robić coś odmiennego taka rola polityka.

Jakoś tych konkretów brak, chyba że konkret to ograniczenie administracji o ile osób? 3 ? A skończy się tym że te dyrektorki znów staną się nauczycielkami i dołożymy do tego. Taka reforma, na papierze i dla publiki.
Najgorsze jest to jak do normalnego życia mieszają się spadochroniarze polityczni.

22:29, 08.11.2025

wsi spokojnawsi spokojna

15 1

Ale o czym tu w ogóle dyskutować? Demografia jest nieubłagana. A do tego dochodzi wyludnianie się wsi. Tak na marginesie, jakiś czas temu bardzo rozbawił mnie hulający po FB filmik, w którym jakiś polityk Konfederacji mówił o tym, że Tusk planuje depopulację prowincji. Tuskowi można oczywiście wiele zarzucić, ale akurat nie to. Po pierwsze wsie wyludniły się już dawno, a najbardziej po dołączeniu do Uni - ludzie wyjechali do roboty i większość została na zawsze. Po drugie to wyludnianie trwa. Kiedyś była szkoła w Suchatówce, Zajezierzu itp., itd. Dziś też już ich nie ma. Pamiętajcie też, że u nas wieś jest specyficzna. To nie Wielka Brytania, gdzie ludzie z miast ciągną, budują sobie chaty i są najszczęśliwsi na świecie. Tam wieś jest piękna. Piękne zadbane drzewa, krzewy, oczka wodne, śliczne łąki, zagajniki. Tam po prostu chce się mieszkać. A u nas? Może nie będę opisywać dokładnie, bo zaraz będzie, że hejtuję. Napiszę ogólnie: polska wieś przy angielskiej, jeśli chodzi o przyrodę, wygląda nędznie; Polacy wszystko poza własnym polem, wyłożyliby najchętniej kostką brukową. To jak wy chcecie przyciągnąć nowych mieszkańców? A argument, że szkoły wiejskie to małe centra kultury jest również kompletnie nietrafiony. Wystarczy popatrzeć na gminę Gniewkowo. Jedyną wsią, w której rzeczywiście regularnie coś się dzieje jest Suchatówka, w której szkoły nie ma już od dawna. Za to są państwo Polak i maleńka świetlica. Kulturę tworzą ludzie, nie budynki. Teraz tam się dzieje dużo mniej, ale, gdy sołtysem był pan Polak to naprawdę hulało. Dla porównania - inne wsie też mają świetlice. I co? I nic. A poza tym, przy likwidacji szkoły można zostawić część szkoły na cele społeczne np. świetlicę, jeśli wieś jeszcze takowej nie ma. Mieszkania też się pewnie przydadzą. W Gniewkowie starą przychodnię/przedszkole adaptuje się na mieszkania. I co? Zły pomysł? Jedyne co: może najlepiej likwidować szkoły stopniowo np. jedną rocznie? Boję się po prostu, że te nasze urzędniczki większego tempa nie ogarną.

20:03, 07.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ktoś Ktoś

7 2

Jak widać
Coś musi upaść żeby narodziło się na nowo.

Musi być zarząd komisaryczny, żeby ludzie zrozumieli do czego doprowadzili. Musimy sięgnąć dna.

I Gniewkowo wtedy odrodzi się na nowo.

22:17, 08.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Łowca fejkówŁowca fejków

1 5

Użytkownik Drób sieje w sieci dezinformację i próbuje polaryzować naszą społeczność- Stowarzyszenie kończąc swą działalność nie dość że nie pozostawiło po sobie długów to jeszcze zasiliło budżet Gminy kwotą ok 200000zł do tego na swój koszt wymieniło w Szkole wszystkie ławki i krzesła, wynajęła na swój koszt ZGKiM w celu wykonania bieżących remontów i malowania ścian, oraz wymieniło większość ogrodzenia wokół szkoły. NA SWÓJ WŁASNY KOSZT! W razie sporu w tym temacie informuje że na każdą z tych aktywności są faktury,zlecenia itp! Ktoś spyta skąd środki skoro zabrakło Wam kasy!?-ano w tuż przed wakacjami gdy już wiadomo było że szkoła będzie" podlegać" Gminie zmieniła się powtórnie interpretacja przepisów i otrzymaliśmy wyrównanie nienależnie obniżonej nam subwencji! Nieprawdą jest również to że nauczyciele nie mogli podnosić swoich kwalifikacji zawodowych- osobiście byłem członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopnie awansu zawodowego! Z niecierpliwością czekam aż użytkownik Drób odszczeka te wszystkie pomówienia pod stół wchodzić nie musi!

08:35, 09.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:4
Odpowiedz

RusRus

6 0


Żebyś gąski nauczycielu jakiś podatek chociaż w naszej gminie płacił....

21:24, 09.11.2025

??

6 0

Nic nie rozumiem. Skoro byliście w tak dobrej sytuacji finansowej, to dlaczego gmina przejęła szkołę?

22:30, 09.11.2025

fejkfejk

4 0

bo wcześniej im ulubiony B. dał dotację żeby mieli na wypłaty a te 200 to zwrot częściowej dotacji :)

12:51, 17.11.2025

do fejkdo fejk

2 0

Coś pięknego 🤣🤣🤣 To musi być cudowne uczucie - poratować gminę kasą, która właściwie do Ciebie nie należy.

20:44, 17.11.2025

kontrole etc.kontrole etc.

7 3

Najbardziej przeraża mnie oburzenie, że "nagle" kontrole strażaków wykazały zagrożenie i, że jest to podejrzane. Tu nie ma nic podejrzanego.
A pamiętacie jak trzeba było oddać pierwszą dotację na klub seniora (urzędnicy z gminy klepnęli coś, co nie powinno być klepnięte)?
A pamiętacie jak komunalka przepychała się z powiatem w sprawie budynków w Skalmierowicach i przy ul. Pająkowskiego (powiat uważał, że stan budynków stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców; komunalka uważała, że wszystko jest git)
A pamiętacie sprawę klubu Gramofon w synagodze (Dyro robił imprezy, dopóki też jakiś tam nadzór zaprotestował)?
A może pamiętacie sprawę basenów, które działały bez zgód?
Nie wiem czy już do Was dotarło, że wyniki kontroli, albo decyzja o uruchomieniu czegoś zależy od decyzji konkretnych osób. A te osoby mogą mieć np. rażący brak wiedzy na dany temat, albo przymknąć oko... I tyle w temacie.
A na zakończenie: wróble ćwierkają też, że podobno w gminie jest pewien duży zakład pracy, w którym, podobnie jak w tych szkołach, gdy zmienił się skład ekipy kontrolującej, to też okazało, że zagrożenie pożarowe jest. A kilka lat wcześniej nie było, ale była inna ekipa - takie czary!!!!
Przypomnę też jeszcze tylko, że nasza burmistrz była dyrektorką żłobka w Inie, więc akurat te kwestie przerabiała na własnej skórze.

17:58, 09.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

GąskiGąski

5 0

A tak z innej beczki pięknie to brzmi
"Modernizacja, nadzór, przebudowa, rozbudowa, budynku, w którym mieści się świetlica wiejska i OSP w Gąskach. Założenie fotowoltaniki na dachu budynku. " - i wiecie ile to mieszkańców będzie kosztowało prawie 3 000 000 tak 3 mln zło tych - to jakiś obłęd - złotek klamki i marmury tam będą ?

14:58, 17.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

EloElo

4 0

Marmury to w Kijewie :)

21:56, 17.11.2025

trochę drogotrochę drogo

4 0

Pamiętam, że w poprzedniej kadencji radni krytyczni wobec Stracha kwestionowali wysoki koszt tych nowych świetlic. Teraz są opcją dominującą w radzie, ale milczą; więc nie wiem o co chodzi.

18:15, 18.11.2025

OSTATNIE KOMENTARZE

W środę XXIV sesja Rady Miejskiej. W centrum uwagi budż

Przegrana w sądzie l nstancji z byłym prezesem Komunałki. Koszty około 100 tysięcy złotych i odwołanie się do ll instacji w razie przegranej jeszcze większe odsetki. Oszczędności swoje dobro. Jesteście śmieszni. O tym jest ci

Gniewko.

20:30, 2025-12-18

W środę XXIV sesja Rady Miejskiej. W centrum uwagi budż

Czytam, że utworzenie i funkcjonowanie Centrum Usług Społecznych to koszt prawie 8 mln. Po co je tworzyć skoro budżet jest napięty, a gmina ma tyle ważniejszych potrzeb? Przecież tworzenie go nie jest dla gmin obowiązkowe. Niech każda biurowa księżniczka i książę w tej gminie wezmą się za robotę i żadne nowe centrum nie będzie nam potrzebne. Oj pani Ilono, zaczynam się Pani decyzjom przyglądać z coraz większym zdumieniem.

B.

17:05, 2025-12-18

W środę XXIV sesja Rady Miejskiej. W centrum uwagi budż

Pomyliłem się, post wyświetlił mi się jako nowy dziś, a artykuł z wczoraj. Ale mam pytanie do Was. Co to za twór Centrum Usług Społecznych, który ma powstać? Mało mamy urzędników? I co nawywijoł sołtys Lipia, że jest na niego skarga?

pomyłka

13:07, 2025-12-18

W środę XXIV sesja Rady Miejskiej. W centrum uwagi budż

Panie redaktorze portalu, sesja nie odbędzie się dziś o godzinie 16. Nie wiem o której była, ale już się odbyła, bo informacje o niej znajdują się już na ino online. Dla tych, którym nie chce się tam zaglądać napiszę tylko, że budżet został przyjęty.

hoi

12:57, 2025-12-18

0%